petek, 8. decembra 2023

Jaz sem knjiga. Ti si knjiga. Vsi smo knjige.

V sredo, 13. 12., ob 17. uri, smo na Oddelku za otroke in mladino Knjižnice Otona Župančiča, zaključili letošnjo celoletno Bralnospodbujevalno akcijo Jaz sem knjiga, preberi me!. Akcijo smo jo zasnovali v Mestni knjižnici Ljubljana, Pionirska – center za mladinsko književnost in knjižničarstvo, skupaj s Slovensko sekcijo IBBY. Ob zaključku obeh natečajev, likovnega in literarnega, smo pripravili odprtje razstave nagrajenih likovnih in literarnih izdelkov in povabili nagrajence iz cele Slovenije, da se udeležijo slovesnega dogodka podelitve knjižnih nagrad, ki jih je prijazno donirala založba Mladinska knjiga, ki tako kot mi v knjižnici, spodbuja s kakovostnimi knjigami branje otrok in mladih.

Včerajšnji dogodek, ki so se ga udeležili nagrajenci s svojimi starši, družinskimi člani in tudi mentorji iz različnih slovenskih krajev (Most na Soči, Brežice, Celje, Jurovski Dol …), je v našo knjižnico prinesel obilo veselja in  zadovoljstva. Zdelo se je, da je v knjižnici posijalo sonce. Veseli obrazi otrok, njihovih odraslih in ponos, kar dokazujejo tudi fotografije. Veseli nas, da so nagrajenci tudi dobri bralci, ki povezujejo branje in ustvarjanje.

Zahvaljujemo se vsem vrtcem, osnovnim šolam, mentorjem in  družinam za sodelovanje v obeh natečajih, na katera smo prejeli zelo veliko število imenitnih izdelkov.

Na likovni natečaj je prispelo 483, na literarnega pa 71 otroških del z vseh koncev Slovenije. Strokovni komisiji sta izbrali in nagradili 6 likovnih in 11 literarnih del, ki bodo razstavljena v Knjižnici Otona Župančiča, na Oddelku za otroke in mladino v 2. nadstropju knjižnice. Iskrena hvala vsem udeleženim na natečaju – mladim ustvarjalkam in ustvarjalcem, njihovim mentoricam in mentorjem ter tudi staršem. Zahvaljujemo se tudi založbi Mladinska knjiga, ki je prispevala knjižne nagrade. Obilo ustvarjalnega navdiha in pravljic vam želimo tudi v prihodnje!

6 NAGRAJENIH DEL LIKOVNEGA NATEČAJA

Člani strokovne komisije za izbor likovnih del so bili:

  • predsednica prof. dr. Bea Tomšič Amon, Pedagoška fakulteta,
  • članica Katarina Škofic, likovna pedagoginja na OŠ Rodica,
  • član Tone Obadič, knjižničar, Mestna knjižnica Ljubljana.

***

Nik Gajšek, 13 let

Oš Slivnica pri Celju

Mentorica: Nataša Himmelreich

Naslov dela Ležanje s prijatelji na plaži

Nikova likovna pripoved o sproščenem ležanju na plaži s prijatelji je izdelana v domiselni tehniki frotaž, kjer je trikrat drgnjena matrica postavljena v dinamično kompozicijo in pobarvana s primerno izbranimi toplimi barvami, ki poudarjajo svetle oblike. Vse je odmerjeno ravno prav natančno, da pride do izraza pripoved.

***

Mia Grahelj

Vrtec pri OŠ Dušana Muniha Most na Soči

Mentorici: Katja Šturm Kovačič, Mateja Kragelj Čebokli,

Naslov dela: O miški, ki je oklofutala medveda (A. Kermauner)

Mia je igrivo ilustrirala zgodbo o miški, ki je oklofutala medveda. Upodobila je živali, ki so med seboj v interakciji. Izgledajo kot vesela druščina, ki se nekam odpravlja. Risba s flomastrom in spontana kompozicija dajeta na sliki vtis veselja in optimizma. Bi se ji kar pridružili.

***

Nik Gunzek, 13 let

OŠ Slivnica pri Celju

Mentorica: Nataša Himmelreich

Naslov dela: S prijatelji na plaži

Nik je v tehniki barvnega linoreza izdelal grafiko, ki prikazuje dva prijatelja, ki uživata na plaži. Izbor kompozicije, barv odtisa in brezhibno izvedena tehnika nam ne pustijo drugega, kot vprašanje: kaj se dogaja na plaži, kaj se pogovarjata, se spoznavata?

***

Sara Kolmančič Raztočnik, 14 let

OŠ Martina Krpana Ljubljana

Mentorica: Maja Žura

Naslov dela: Vzvišenost branja

Sara je simbolno uprizorila vzvišenost branja. Uporabila je risarsko tehniko in motiv poudarila s temnim ozadjem. Pomen je poudarjen z diagonalno kompozicijo in močnim svetlo temnim kontrastom.

***

Nika Kuralt, 1. r

OŠ Franceta Bevka Ljubljana

Mentorica: Katja Stanišič

Slika Prvošolke je svetla ilustracija vzeta iz prave knjige, ki je del tega likovnega dela. V knjigi na zgornjem robu slike, ki jo je napisala učenka si lahko mini zgodbo tudi preberemo. Slika je narejena spontano in izraža veselje in lahkotnost.

***

Žiga Ščuka, 13 let

OŠ Vrhovci

Mentorici: Vesna Vitrih in Joži Okorn

Naslov dela: Konec sveta?

Avtor je zverziran v risbi in pripovedovanju zgodb. Ustvarjalec, o katerem bomo gotovo še slišali. Oblika stripa nas jasno pelje od začetka do konca. Uporabljena risarska tehnika s svetlejšimi in temnejšimi toni poudarja dele stripa. Zgodba o koncu sveta bi lahko imela tudi nadaljevanje ali pa morda razširjeno verzijo.

11 NAGRAJENIH DEL LITERARNEGA NATEČAJA

3 INDIVIDUALNE IN 2 KOLEKTIVNI NAGRADI (ŠOLA)

Članice strokovne komisije za izbor literarnih del so bile:

  • predsednica Ida Mlakar Črnič, pisateljica,
  • članica mag. Darja Lavrenčič Vrabec, vodja Pionirske – centra za mladinsko književnost in knjižničarstvo,
  • članica Lavra Tinta, knjižničarka.

***

Gašper Krančan, 7. b

OŠ Pod goro Slovenske Konjice

mentorica Sanja Miheljak

naslov dela: Šipek v spomin na meniha

Duhovita in domiselna zgodba sedmošolca Gašperja je napisana na roko, skrbno in z lepo pisavo, ki bi je bili menihi iz Žičke kartuzije, kjer se zgodba dogaja, zagotovo veseli.

Pet najbolj modrih in razgledanih menihov se odpravi iskat rastlino, s katero bi počastili najbolj uglednega meniha vseh časov. Hodili so dneve in noči, a prave rastline niso našli. Skoraj so že obupali, ko so v leseni hiški našli nenavadnega vrtnarja. Z veseljem jim je razkazal svoje zdravilne rastline, iz katerih je ustvarjal zdravilne čaje in zdravila. Nazadnje je omenil še rastlino, ki je obdajala vas, šipek, in pojasnil, da ima številne zdravilne učinke. Presrečni menihi, so mu v zahvalo podarili rokopisno knjigo o zeliščih na vrtu Žičke kartuzije, prepričani, da se bodo sobratje strinjali z izbiro šipka. In so se res, saj ob zeliščnem vrtu raste še dandanes.

Gašper je s svojo zgodbo na zanimiv način povezal s kulturno in naravno dediščino svojega kraja. Iz njegovega literarnega prispevka veje toplina in ljubezen do domačih krajev in menihov iz Žičke kartuzije, ki so cenili moč in zdravilnost narave, pa tudi moč znanja iz knjig in knjižnic.

***

Karla Rajterič, 9. a

OŠ Brežice

mentorica Mateja Bogovič Fifnja

Naslov dela: Jaz sem knjiga. Ti si knjiga. Vsi smo knjige.

Devetošolka Karla je napisala zgodbo o prijateljstvu med Ano in novim sošolcem Atlasom, skrivnostnim fantom, ki veliko razmišlja o sebi in drugih, piše dnevnik ter rad bere. Atlas je prepričan, da smo ljudje podobni knjigam, saj se za običajnim videzom včasih skriva posebna zgodba, ki jo je treba brati počasi in z užitkom, zato da se te dotakne in ti postane pomembna. V svojem dnevniku, ki ga podari Ani, zapiše, da mu je njena življenjska zgodba segla do srca, a ima še veliko strani in poglavij, ki jih na žalost ne bo mogel prebrati, saj se njegova zgodba tukaj konča.

Ana dnevnik prebere in naslednjega jutra Atlasa ni več.

Karla si je za svojo zgodbo zamislila odprt konec. Samo ugibamo, zakaj je Atlas odšel. Razmislek o knjigah in mladih ljudeh, nepredvidljivosti, ljubezni in iskanju bližine, pa je še ena zgodba o slovesu, ki jih piše življenje.

***

Lovro Štiglic, 6. b

OŠ Mislinja

Mentorica Katja Rodošek

Naslov dela: O dečku, ki se je spremenil v knjigo

Mladega pisatelja Lovra je k pisanju te zgodbe nagovorila knjiga Francesca Puigpelata Deklica, ki se je spremenila v mobi, uspešnica, polna magije in urokov zlobnega vrača iz črne Afrike. Matej, literarni junak Lovrove zgodbe, doživi nekaj podobnega, le da je tokrat na delu zlobna čarovnija škrata Mata. Ta Mateja po pomoti spremeni v knjigo, čeprav bi moral biti na njegovem mestu knjižničar David, škratov največji sovražnik. V zgodbo se vplete čarodej Martin, ki Matejevi mami izroči seznam sestavin za čarobni napoj, s katerim bo lahko Mateja odčaral. In začne se peklenska borba s časom, v kateri Matejeva mama Simona pet minut pred dogovorjeno uro prinese vse, kar čarodej potrebuje za svoj napoj …

Napeta pustolovska zgodba nas potegne v vrtinec dogodkov, ob katerih čvrsto stiskamo pesti, da bi se vse pravočasno in srečno izteklo. Lovro je v svojo pripoved spretno zamešal nekaj fantastike, nekaj resničnosti in veliko dogodivščin. Nastala je zgodba o začaranem bralcu, ki ga je knjiga potegnila vase tako globoko, da ga je bilo treba s čarovnijo spet potegniti nazaj.

Se je kdaj kaj podobnega zgodilo tudi vam?

***

Til Kuzman; Rene Planinšek; Adam Plazl; Kaja Pritžnik; Lovro Smrekar, 3. razred

OŠ Podgorje pri Slovenj Gradcu

mentorica Nina Krištofelc

Naslov dela: Moje bralne izkušnje

Tretješolci Til, Rene, Adam, Kaja in Lovro so ob pomoči mentorice razmišljali o svojem prvem srečanju s knjigo in z branjem. Štirje fantje in eno dekle, stari so od osem do devet let, nam živahno pripoveduje o svojih prvih bralnih izkušnjah. Kako so jim kot malčkom glasno brali v vrtcu in doma in kako so jih v šoli naučili prepoznavati črke in glasove. Ni šlo brez težav, a pri tem so jim poleg učiteljev pomagali tudi domači. Pripovedujejo, kako pridno so vadili in se učili povezovati črke v besede in besede v povedi. Bralne stopničke so potrpežljivo preskakovali in so danes že skoraj samostojni bralci. Berejo z veseljem, o svojih najljubših knjigah se pogovarjajo s prijatelji in starši, hodijo v knjižnico, imajo svoje najljubše bralne kotičke … in si želijo biti vedno boljši, brati vedno več in vedno zahtevnejše knjige ter se iz njih čim več naučiti.

Za svoje razmišljanje, za navdušenje nad knjigami in branjem, za pogumne bralne načrte si nadobudni tretješolci skupaj s svojo mentorico zaslužijo naše priznanje.

***

Ela Klauzner, 8. razred; Lia Klauzner, 6. razred; Brina Drofenik, 6. razred

OŠ Jakobski dol

Mentorica Franja Senčič

Osmošolka Ela je razmišljujoče dekle, ki se sprašuje o pomembnih življenjskih vprašanjih. V svojem literarnem prispevku Knjiga poti poudarja, da so naše zgodbe tako različne kot so različne naše življenjske poti. Ljudje nismo vedno odprta knjiga. “Nikoli ne vemo, kaj se za ljudmi skriva in kaj nam prinašajo.” Ker so naše poti edinstvene, se moramo truditi, da ostanemo zvesti sebi in poskušamo živeti tako, da bomo ponosni na svojo knjigo življenja.

Šestošolka Lia je napisala pravljico O mali princesi in njeni knjigi. To je zgodba o knjigi pravljic, zgodb in pesmic, ki jo je svoji vnukinji, mali princeski, z ljubeznijo zapustila kraljica babica. Postala je dekličina najljubša knjiga. Princeska raste in odraste skupaj s knjigo. Ne zapusti je niti takrat, ko ima že svoje otroke. Nekega dne se mora družina izseliti, knjiga pa zaman čaka na njihovo vrnitev. Nekoč se na gradu pojavijo ljudje, ki dvorec obnovijo v muzej in poskrbijo, da stara knjiga zaživi novo življenje.

Šestošolka Brina je napisala pesem z naslovom Vsi ljudje smo knjige. To je zabavna in hkrati resna pesem, poskočna in umirjena, polna hipnih domislekov in poglobljenih vprašanj. Kakšna knjiga si ti, se sprašuje Brina, z rimami ali dovtipi, romanca, kriminalka ali zabavljalka? Je tvoja pisava zlata ali umazana od blata? Ne moreš prebrati vseh ljudi. Mlada pesnica nas s svojimi verzi spodbuja, da sami ugotovimo, kakšna knjiga smo in kakšno zgodbo pišemo v svojem življenju.

Literarni prispevki so nastali v okviru dodatnega pouka slovenščine na Osnovni šoli Jakobski Dol ob letošnji poslanici grške sekcije IBBY pesnika Vagelisa Iliopoulosa z naslovom Jaz sem knjiga, preberi me! Čestitamo!